Pcbrehoboth
Image default
Vervoer en transport

Bougiekabel vervangen, hoe doe ik dat?

De functie van de bougiekabels is om ervoor te zorgen dat de stroom van je bobine naar de bougies doorgegeven wordt. Dit is erg belangrijk wanneer je bijvoorbeeld je bmw 118i 136pk met chiptuning laat uitrusten. Bougiekabels van BMW auto’ s kunnen helaas ook uitdrogen, breken of gewoon verouderd raken waardoor ze moeten worden vervangen. Als je kabel defect is zal de prestatie van de  auto achteruit gaan en het zou zelf kunnen dat het voertuig beroerd gaat lopen.

Het vervangen van de bougiekabels geschiedt door de kabels uit de rotorkap te halen en van de bougies te trekken. Daarna is het wel belangrijk dat je de nieuwe kabels op dezelfde plekken plaats. Ook is het raadzaam om bij de vervanging ook de centrale kabel van de rotorkap naar de bobine te verwisselen.

Het vervangen van bougie kabels is heel gauw gedaan. Zoiets kan binnen een half uurtje gedaan worden. Je moet wel over de nodige kennis beschikken, want de auto zal niet willen starten als het werk verkeerd is gedaan. Hieronder zullen we haarfijn uit leggen zodat een absolute beginner aan de slag kan gaan.

Volg de volgende instructies hierbij dus goed op.

Om te beginnen heb je nieuwe bougiekabels nodig. Ook is het goed om een schroevendraaier en een doppen set bij de hand te hebben om de in de weg zittende onderdelen los te maken. Het monteren kan ongeveer een half uurtje duren

Stappenplan voor het vervangen van de bougiekabels

  1. Zorg als eerst voor nieuwe bougiekabels: Deze kun je op kenteken bestellen of kopen in een gecertificeerde autowinkel.
  2. Laat de auto daarna afkoelen: Bougiekabels vervangen kun je het best doen wanneer de motor niet te warm is. Omdat je dichtbij het blok moet werken is de kans dat je je brand aan het motorblok groot als deze nog warm is.
  3. Doe daarna de motorkap open: Door middel van de hendel die ergens onder je stuur zit kan je de motorkap open maken. Je moet daarna de windhaak onder je motorkap weg drukken zodat je motorkap open gaat.
  4. Zoek vervolgens de bougiekabels: De bougiekabels lopen van je bougies, die zitten in de motor, meestal aan de zijkant, naar de rotorkap of de ontstekingsmodule.
  5. Verwijder daarna de eerste bougiekabel: Het is afgeraden om aan de  bougiekabel te trekken, maar pak altijd de kabel vast aan de voet (het dopje). Indien je aan de kabel trekt kan het van binnen afbreken.

Verwijder daaropvolgend beide einden van de kabel zodat je de losse kabel vast hebt. Let er wel op dat je bij het verwijderen slechts een kabel per keer doet zodat je de kabels niet op een verkeerde plek plaatst.

  1. Kijk ook welke bougiekabel dezelfde lengte heeft: De bougiekabels hebben vaak allemaal een andere lengte. De langere kabels worden aan het eind van de motor geplaats terwijl de kortere aan het begin. Vergelijk eerst de kabels zodat je de correcte lengte kabel hebt.
  2. Voeg ook bougiestekkervet (dielectric grease) toe: Plaats een klein beetje vet op de uiteinden van de kabel waar de kabel de bougie en de ontstekingsmodule raakt. Dit zorgt ervoor dat er geen water in gaat zitten en zo vermijd je ook erosie. Voor het overbrengen van stroom is dit ook belangrijk omdat je op zo een manier de weerstand kleiner maakt.
  3. Plaats daarna de nieuwe kabel: De nieuwe bougiekabel plaats je door te  drukken op de bougie en nadien op de ontstekingsmodule. Meestal klikt de kabel op de aansluiting.
  4. Herhaal vervolgens de stappen voor de andere kabels: De rest van de kabels (inclusief de kabel van de bobine naar de verdeler kap) plaats je op dezelfde manier. Alleen de oudere auto’s hebben een verdeler kap, bij modernere auto’s is er geen sprake hiervan.

Het doormeten van bougiekabels

Je kunt de bougiekabels laten doormeten indien je niet precies weet als de kabels goed zijn of niet. Het meten geschiedt met een multimeter die je op de Ohm stand plaatst. Vaak kun je het Ω teken zien. Zet de multimeter daarna op 20k. Wanneer je de twee draden van de multimeter tegen elkaar aan doet ga je merken dat de meter van 1 naar ongeveer 0.00 gaat (0.05 is ook nog goed)

Met de Ohm stand van je multimeter kun je weerstand meten. Hierbij is belangrijk te weten dat hoe kleiner de weerstand in een kabel hoe beter de stroom door de kabel kan lopen.

De kabels worden gemeten door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, een aan elk uiteinde.

Daarna kijk je wat de waarde van de weerstand is dat wordt aangegeven. Als de waarde dat op de multimeter wordt aangegeven 1 is, dan weet je vrij zeker dat de kabel een breuk heeft. Zorg er ook voor dat je de kabel bij het meten heen en weer beweegt. Door de kabel in wat bochten te wringen kan je ook de breuk achterhalen. Echter is het wel zo dat je de kabel nooit moet knakken want anders zal het stuk gaan.

Let er wel op dat de langere kabels altijd wat meer weerstand hebben. De waarde van de langste kabel zou op zijn max ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven (15.00 op de meter). Terwijl een kabel die de helft zo lang is ook de helft van die waarde aan weerstand moet hebben.

Hoe vaak moet je bougiekabels vervangen

Hoe vaak moet een bougiekabels vervangen worden? Bij veel auto’s is geen interval voor hoe vaak de bougiekabels vervangen dienen te worden. In de meeste gevallen worden ze vervangen indien ze kapot zijn of stuk beginnen te raken. Er zijn fabrikanten die op hun product aangeven dat het na iedere 45.000 km vervangen dient te worden. Weer ander plaatsen daarover niets. In dat geval is het raadzaam om ze na iedere 100.000 km te vervangen.